Fieke Hermans
Kim van Wijk
Eigen opdracht

Uitleg opdracht
‘Hoe kunnen we video inzetten om leerlingen handvatten te bieden om mediawijzer te worden?’ br> Digital Detective is hét bordspel over mediawijsheid voor leerlingen van groep 8 van de basisschool. In het bordspel gaan de leerlingen op zoek naar hun verdwenen klasgenootje Lisa. Om haar te kunnen vinden moeten ze op verschillende websites op zoek naar aanwijzingen die leiden naar haar verblijfplaats. Maar die aanwijzingen verdienen ze natuurlijk niet zomaar! Voordat de leerlingen de websites kunnen bezoeken, moeten ze er eerst voor zorgen dat hun wifi-signaal sterk genoeg is. Dit kunnen zij doen door de verschillende vragen over mediawijsheid juist te beantwoorden. Het team dat als eerste weet waar Lisa is, heeft gewonnen!
Digital Detective is een innovatief bordspel dat uniek is dankzij de combinatie van verschillende elementen: een fysiek speelbord wordt gecombineerd met multimediale middelen zoals video’s en online bijlages. Het ontwerp van het spel is gebaseerd op verschillende theorieën over hoe leerlingen het beste kunnen leren. De combinatie van fysieke en digitale elementen en het theoriegebaseerde ontwerp heeft ervoor gezorgd dat Digital Detective een effectief leermiddel is geworden dat zowel leuk als leerzaam is.
Een korte impressie van het spel is hier te vinden: